tiistai 27. syyskuuta 2016

Fuengirolan kautta Benalmadenaan

24-25.9.16
La Linea - Fuengirola - Benalmádena
Matka 49,9 nm ja 6,4 nm


LA LINEA
Tällä kertaa käyntimme jätettiin lyhyeksi, koska olimmehan olleet satamassa vuosina 2014 ja 2015. Tänä aikana Merelle-veneemme seisoi siellä talven yli, ennen kuin ajoimme sen Suomeen.

Normaalien aamutoimien ja vesitankin täytön jälkeen nostimme etupurjeen ylös ja ryhdyimme varovasti luovimaan laivojen välistä. Tuulet ovat aina puuskaisia jos ne tulevat idästä, vuoren takaa. Niin tälläkin kertaa. Ohitettuamme niemenkärjen avasimme myös isopurjeen ja suuntasimme itään.
La Lineassa arvokkaasti ikääntyvä alus. Ollut paikallaan useita vuosia.
Parkissa olevia laivoja
On se hienon näköinen ja korkea Rock, Gibraltar

FUENGIROLA

Päivä sujui kuumassa auringonpaisteisessa säässä. Delfiiniparvi kävi tarkastamassa Rheyan ja leikki aikansa, kunnes jatkoi matkaansa ties minne.

Päästyämme lähemmäs Fuengirolaa soitin vanhalle tuttavalleni, joka asuu siellä. Kuinka sattuikaan, hän oli juuri Cadizissa työkeikalla. Emme siis tällä kerralla tapaa ja emme ajaneet satamaan, vaan  jäimme uimarannan eteen merkitylle ankkuripaikalle yöksi. Merivesi oli 25,2°C, joten kuului vain molskis kun mäjähdin veteen. Kävin taas snorklailemassa ja rouva vesijuoksemassa.

Aamulla satamatoimiston auettua ajoimme veneen odotuslaituriin ja kävimme pyytämässä tarjouksen jos jättäisimme Rheyan sinne muutamaksi talvikuukaudeksi. Saimme tarjouksen heti mukaamme ja päätimme samalla hetkellä, että emme jätä venettä sinne. Hinta oli kallis.

Jatkoimme muutaman mailin eteenpäin Benalmadenaan, josta olimme etukäteen varanneet paikan.

Matkalla kohdattuja maisemia


Pulpahdin pintaan. Missä ollaan, mikä maa, mikä valuutta? (Fuengirola)


BENALMADENA

Ensimmäinen  juttu mihin kiinnitin huomiota oli se, että odotuslaiturilla oli henkilökuntaa. Mies otti Rheyan köydet, kysyi tarkoitustamme ja ohjasi meidät satamatoimistoon. Kerroimme sisäänkirjautuessa varauksestamme. Jätämme veneen tänne 10 päiväksi.Tämän kuultuaan varattu paikkamme vaihdettiin parempaan. Satama-altaan etummaisilla laituripaikoilla sopivan tuulen tullessa käy kova swelli ja veneet heiluvat toisiaan ja laituria vasten. Tällaista keliä on juuri tulossa huomenna. Uuden paikan löytäminen olikin haastavaa täpötäydestä satamasta. Ongelmaksi osoittautui lähinnä Rheyan leveys 4,20m ja syvyys 2,20m. Uusi paikka löytyi lopulta ostoskadun varrelta. Jälleen oli mies näyttämässä paikkaa ja avustamassa kiinnittymisessä (jota ei tarvinnut tehdä, koska paikka oli tosi kapea ja Rheya kiilautui toisten veneiden väliin).
Ajoin aluksi perä edellä, mutta takakaiku peräsimen takana näytti syvyyttä vain 2,0 metriä, joten käänsimme veneen keula kohti laituria. Nyt keskikaiku kölin kohdalla näytti jo 3,30 metriä ja se  on hyvä. Tähän perimmäiseen "altaaseen" ei käy mikään tuuli, koska rakennukset ympäröivät satumaiselta näyttävän satama-alueen.

Koko Benalmadenaan rakennettu asuin- / satama-alue on uskomaton, ainakin nähtävyytenä. Täältä löytyy kaikki hulinaelementit ja palvelut. Aivan kuin ajaisit veneen kauppakeskuksen sisään. On toistaiseksi vaikea sanoa edes omaa mielipidettä. Tämä on niin epätodellisen tuntuinen paikka.

Tämä on ehdoton nähtävyys. Vuorokausi hinta on normalia Espanjan tasoa, eli meiltä reilut 35€ / vrk (high season).

Alueen koko on 150 000m2, eli 15 hehtaaria. Jossain luki, että tämä on maailman paras satama. Puollan lausetta ainakin henkilökunnan ystävällisyyden, kielitaidon, palvelun ja tarjolla olevien palveluiden osalta.

Benalmadenan satamakeskus. Rheyan paikka on punaisen CC:n kohdalla.
Aivan täyttä
Käsittämättömiä rakennuksia vesialueineen.

Kävelykatu heti keulan edessä. Kävelijöiden ja veneilijöiden välissä on ruskea muuri.
Keskimmäisen"saaret" ovat yksityisalueita, siis vain omistajien käytössä.

Nämä talot ovat asuintaloja yksityishenkilöille ja rannat heidän veneilleen.
Sataman sisääntulon patsas
Shopping Center iltavalaistuksessa.
Ranta on pitkä



Vesi on kirkasta ja lämmintä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti