maanantai 26. syyskuuta 2016

Gibraltarille oikeaan vuoroveden aikaan

 23.9- 24.9.16
Rota - Puerto de Concil - La Linea, Gibraltar
Matka 23,2 nm ja 48,8 nm

KRYSSIMÄÄN
Aamupäivällä kävimme vielä naapureiden kanssa kävellen keskustassa. Iltapäivällä 14.30 kuittasimme satamamaksun ja suuntasimme keulan kohti tuulta. Siis suoraan vastatuuleen. Yritin siinä taas purjehtia 40° sivuun jos toiseenkin. Tein mielenkiinnosta laskelman ja totesin käynnistäväni moottorin. Jos kryssimme koko matkan niin matka jatkuu 43% ja aikaa menee yli 3,5 tuntia kauemmin. Se johtaa pimeään saapumiseen sekä väärään aikaan vuorovettä ajatellen Gibraltarin salmeen ajamista.

Koneajoa kesti kuitenkin vain alkumatkan, koska tuuli kääntyi ja pääsimme 7 solmua pelkillä purjeilla. Se riitti tuottamaan voittajan fiilistä. Ihan kuin osaisimme kryssiä ja olisimme oikeita purjehtijoita.

Saapumisaikamme Gibraltarille olisi ollut silti surkea. Päätimme jäädä klo 19.50 ankkuriin Puerto de Conilin uimarannan eteen. Iltauinti punaisen auringon laskiessa virkisti mieltä. Lokissa maininta "Hienon näköiset rannat, hieman tulee Portugalin Algarve mieleen".

Kryssilaskelmia
Tia teki pataleivän ja smoothieta ja vei ne naapuriin.
Aamiainen kannella
Overfallikohta. Pinta on tuuleton, mutta silti vaahtopäänä.
Etualalla tyyntä, takana vaahtopäät ja virrat 
Vene keinuu ja heiluu

LA LINEA (Gibraltarin naapurissa)
Saimme aamu-uinnin jälkeen Rheyan liikkeelle koneella. Tuulta ei ollut laisinkaan. Meillä on hyvin aikaa Gibraltarin salmen nousuveteen, klo 15.40:een.

Jälleen iltapäivän aikaan tuuli heräili jopa liiaksikin. Cabo de Trafalgarin jälkeen, muuten tässä on se yksi vaarallinen overfallialue, tuuli muuttui täysin.  Vastaan pukkasi nyt 12- 14 metriä riepottelevaa ja repivää vastatuulta. Etupurje kokonaan pois ja iso kolmosreiviin. Myllyyn kierroksia ja ryskäämään. Meidän on oltava vuoroveden vaihtoaikaan Gibiksen salmessa. Se on 30 mailia pitkä ja jos sinne ei saavu oikein, matkasta voi tulla ikimuistoinen. Olen ollut Rheyalla kerran väärän veden aikaan emmekä silloin päässeet mihinkään 4 tunnissa. En enää toista tätä virhettä.

Siinä ryskätessä aika kului, hi-taas-ti, mutta kului kuitenkin. Pikkuhiljaa saavuimme oikeaan aikaan ja pääsimme myötävirtaan. Pahaksi onneksemme oli itätuuli, eli täysvastainen virran kanssa. Muita veneilijöitä ei taaskaan näkynyt. Siinä sitten ajelin 7-8 solmua myötävirrassa 12 metrin vastatuulessa. Kyllä se riepotteli mutta ei kovin pahasti. Salmi meni olosuhteet huomioiden mielestäni hienosti, mutta ei koko miehistön mielestä. Ei me jäädä odottelemaan parempia kelejä jos vain suinkin pystyy ajamaan.

La Linea, kuin kotisatamaan olisi tullut. Sama henkilökunta kuin edellisillä kerroilla, samat laiturit ja kaikki tuttua.

Emme tällä kertaa käyneet Gibraltarilla, koska viime kerroilla olimme tutkineet sen jo melko tarkasti.

Illalla kävimme vielä ostamassa iltapalaksi sen kuuluisan perunan. Siis vain yksi peruna meille kahdelle. Syötävää riitti ja jäi vielä aamuksikin.

Gibraltarin salmi
Ihan kiva vastatuuli ja se vain kiihtyy.
Tuuli nousee, täytyy alkaa ajamaan tarkemmin eikä vain kuvata.
Myötävirta ja vastatuuli. Saavumme Tarifan kohdalle.
Gibraltarin salmen majakka.
Tarifa
Mielenkiintoinen sekakeli
Gibraltar
Laivoja on ihan hirveän paljon
Pakko mennä aika läheltä
Tässä kuvana laivojen määrä. Suurin osa on meidän "vaara-alueella".
La Linea vaipuu yöhän
Rock, Gibraltar
Nappasin vielä kun näytti kivalta
Lauantai-iltana perheet ovat yhdessä skeittailemassa ja rullaluistelemassa eväineen.
Tarkenee, klo on 20.20
Keskustaa, La Linea
Perunan täytteitä
Valmistuu hurja täytetty pottu.
Valmiina on noin pizzan kokoinen





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti