lauantai 17. syyskuuta 2016

Lissabon -Sesimbra
Matka 31,5 nm

LISSABON

Istuskeltuamme Rheyan takakannella naapuriveneen saksalainen yksinpurjehtija Willy tuli meitä haastattelemaan. Aluksi hän kysyi, miksi emme ole tulleet hänen luokseen. Vastasin, että meillä on ollut toistaiseksi ohjelmaa, mutta nyt on rauhallinen hetki. Eipä kulunut aikaakaan, kun Willy kävi veneessään ja haki viinikannunsa, pari lasia ja istui luonamme. Hänellä oli mukavia kertomuksia purjehduksistaan, joita kuuntelimme mielellämme. Pimeyden saavuttua minua alkoi hieman jännittää, kuinka Willy pääsee turvallisesti Rheyan kylkiportista alas laiturille. Olihan hänellä kulunut yksi iso laatikollinen hanaviiniä yhtä lasillista vaille yksin. Ihan kelpo suoritus.

Willy oli kuullut, että Sesimbran kalastajakylän yksityinen satama on hieno ja halpa (18€). Niinpä illalla sovimme, että näemme huomenna siellä. Meillä on runsaasti aikaa mennä Huelvaan (20.9), joten aikataulukin mahdollistaa poikkeaman.

Purjehdimme Lissabonin joensuiston vastavirtaan vauhdin ollessa n. 2 solmua. Aikaa on, niin kryssitään. Viimeisen merkkipoijun kohdalla käännyimme etelään ja saimme hyvän avotuulen. Ikään kuin Rheya "hyppäsi tuulen kyytiin" ja nopeus ei monessakaan kohtaa laskenut alle 7,5 solmun. Sanoisin jopa, että vauhtimme oli 8 solmua 3 tuntia yhtäjaksoisesti. Oli hyvä kyyti.

Paikallinen helppo tapa liikkua
Lissabonin yksityinen venekerho johon vierailijat eivät pääse. (onneksi, koska sillasta tulee todella kova melu)
Rannan ravintoloita (sillasta tosi iso meluhaitta)
Pöydissä ei kuule vierustoveria
Ajanvietettä paikallisille
Herkuttelin avotilassa kun Willy tuli juttelemaan
SESIMBRA

Soitimme etukäteen Sesimbraan ja varasimme paikan. Kaikki oli melkein hyvin, mutta paikka osoittautui erittäin kapeaksi. Nyt olivat hyvät neuvot tarpeen ja saada Rheya pilttuuseen voimakkaassa tuulessa ja virrassa. Lopulta vedimme veneen köysillä ruutuun, koska lepuuttajat eivät mahtuneet aisan, eivätkä moottoriveneen väleihin. Lisäksi moottoriveneen kaiteet tulivat Rheyan kaiteiden yläpuolelta veneemme päälle. Jatkoimme survomista, koska muuta paikkaa ei ollut osoittaa. Yö meni kuin telakalla. Rheya ei heilunut eikä huojunut.

Ilmoittautumisen yhteydessä tuli yllätys. Hinta on 40€ yö, avainpantti 30€.

SESIMBRAN KYLÄ

Kalastajakylä on kaunis. Kalatehdas on rannassa ja lokkeja yltä kyllin. On mukava seurata kalastajia omissa puuhissaan. Yksi porukka selvittää verkkoja, toinen pitkää siimaa, yhdellä on kalat vadissa. Puuhaa riittää.

Keskusta on melko pieni. Menimme aluksi turisti-infoon. Palvelutyttö oli todella mainio. Antoi kartan ja piirsi siihen ainakin 10 kohdetta, jotka on nähtävä tai koettava. Ehdimme käydä vain paikallisten suosituimmassa kalaravintolassa, kahvilassa ja hallissa.

Infon tyttö kertoi myös, että Sesimbran erikoisuus on kalastajien vaimojen 1800 -luvulta peräisin oleva, runsaasti energiaa sisältävä kakku. Tämä kakku toimi vesillä aterian korvikkeena.

Kahvilassa kakkua leivotaan vain maanantaisin. Saimme hallista ostettua 6 palaa ja on se kakku melkoinen energiapommi. Maistuu hyvälle ja tulee pienestä palasesta täyteen.

Haittana tässä satamassa on sijainti. Se on hieman kaukana, n. 2 kilometriä kylästä. Meille se ei ollut ongelma, mutta Willy ei käynyt laisinkaan kylässä. Moikatessamme häntä, oli hän hirvittynyt hinnasta, eikä ollut poistunut laisinkaan veneestään.

Lähdimme Sesimbrasta samaan aikaan Willyn kanssa. Hän suuntasi Sinekseen ja me Lagosiin.

Hyvästi jää, oi Lissabonin maamerkki
Kurssimuutos ja vauhti kasvoi
Loiskis vaan ja 8,4 solmua.
Viimeinen niemi ennen Sesimbraa

Vauhtia on löysin purjein
Sesimbran satama
Satamarakennus kuntosaleineen. Heikko nettiyhteys, vain talon pihalla. Ei penkkejä.
Kaupunki näkyy lahden takana

Sesimbran uimaranta

Iltanäkymä rannan bulevardilta
Rannan päärakennus, jossa ravintolan lisäksi museo ja turisti-info