sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Ronda

2.11.16

TREFFEJÄ

Almerimariin on saapunut uusi Suomen lipulla purjehtiva vene Tallu III, kotisatamanaan Oulu.  Eipä siinä montaa hetkeä kulunut kun olimme tehneet treffit Rheyaan. Heillä oli tarkoitus vuokrata auto Malagan lentokentältä. Me olimme lähdössä Benalmadenaan, joten suuntahan on melkein sama. Samalla saan korjautettua Opelista palaneen lampun.

Matka, n. 200 km meni joutuisasti, lukuunottamatta ylämäkiä. Niistäkin selvittiin ja perille päästiin. Jatkoimme matkaamme ajelemalla Torremolinoksen läpi Benalmadenaan.

Olimme sopineet Vahinen purjehdukselle osallistuvan Karin kanssa treffit Benalmadenaan. Tapasin hänet ensi kerran vuosi sitten Las Palmasissa. Karin kone oli reilusti myöhässä ja ehdimme Tian kanssa syödä kaikessa rauhassa kiinalaisbuffen.

Kävimme tarkastamassa Prima Donnan kiinnitykset sekä Jarmon Irma-veneen. Jarmo ei tiennyt saapumisestamme ja ei siten ollut veneellään.

Vahine lähdössä Madeiran kautta Las Palmasiin ARC-kisaan.
Prima Donna odottelee seuraavaa käyntiä.
Irmassa ei ollut "ketään kotona" kun poikkesimme ilmoittamatta.
RONDA

Karin kanssa juttuja olisi riittänyt vaikka kuinka. Meillä oli kuitenkin vielä 150 km vuoristoajoa edessä, joten ajaisin sitä mahdollisimman paljon valon / hämärän aikaan.

Saavuimme illalla keskustaan hotellille. Pysäköintipaikkaa autolle ei ollut ja respan nainen ohjeisti ajamaan hotellin oven eteen. Siihen voi ja saa jättää auton matkatavaroiden huoneeseen siirtämisen ajaksi. Näin tietenkin teimme. Hyvin pian nainen juoksi peräämme ja sanoi poliisin pyörivän automme ympärillä. Jätin kassit lattialle ja menin selvittämään asiaa. Poliisilla oli sakko jo kirjoituksessa kun kerroin miten meitä oli ohjeistettu. Näytin käsillä kytketyt hätävilkut ja osoitin ettemme olleet kokonaan ajokaistalla. Takaluukun hattuhylly oli vielä ylhäällä, koska olimme nostaneet sieltä kassit. En tiedä voitimmeko vai hävisimme, koska aikaa minulla meni tähän perfomanssiin. Sakkolappu jäi kuitenkin poliisille.

Lähdimme vielä ajopäivän päätteeksi kävelykierrokselle ja kuvaamaan kauniisti valaistuun kaupunkiin. Koristuksia riittää tässä paikassa, koska Rondalla on pitkä ja vaiherikas historia.

Rondan sillat

Rondassa on kolme siltaa, jotka ylittävät El Tajo-rotkon. Kuuluisimpia silloista on rooman aikainen silta, sekä "uusisilta Puerto Nuevo". Se on rakennettu 1700-luvulla. Vasta kolmannella kerralla se saatiin valmiiksi. Kaksi kertaa se on sortunut rakennusaikana.  Rotkon syvyys on tässä kohdassa 120 metriä.

Kaupungin eteläpuolella on historiallinen maurien rakentama vanhakaupunki.

Olutta suoraan autotallista
Keskustan tori

Serranokinkkuja
Kävelykatu
Päätie Rondan halki.  Jalkakäytävän osuus on suuri.
Uusi silta 1700-luvulta. 120 m rotkon pohjalle.

Rotkon reunalle rakennettuja taloja.

Samoja paikkoja päivällä
Tilaa ja avaruutta

Casa del Rey Moron linnoitus

Se on rakennettu vesivarastoksi 1300-luvulla. Alueella sotivat maurit Granadan puolella ja kristityt Sevillan puolella. Ensimmäiseksi piti vallata vesivarastot.

Linnoituksen piha-alue
Kulku hyökkäyksen aikana sisäkautta (korkeus 120 m)
Välitasanteiden varasto- ja ampuma-alue

Alhaalla joen uomassa

Aikainen käynti oli roomanaikaisen sillan kautta
Pihan näkymä vanhaan kaupunkiin
Matkamme jatkui laskeutumalla linnoituksen läpi kylpylän raunioille.

Taustalla vanhaa kaupunkia.

Arabialainen Baños árabes on kylpylä noin 1200-luvulta.
Kylpylän alue

Vesi nostettiin paternoster-tyyppisellä hissillä. Siinä oli saviastioita peräkkäin ja aasi pyörittämässä ruuvivaihdetta.
Näin se toimi.
Vesiastioiden kuilut ylös ja alas.

CAMINITO DEL REY

Tarkoitus oli käydä yhdessä hurjimmista yleisölle avoimista patikointiteistä. Se on vuoren rinteeseen tehty vaellusreitti, jonka kokonaispituus on 6,6 km. Vuoren seinällä kävellään kapeaa rakennettua polkua pitkin 2,9 km.

Tänne lippujen saaminen osoittautui erittäin vaikeaksi. Nettilippuja ei saanut pelkkään patikointiin muutamaan päivään. Kaikki oli varattu. Matkatoimistosta olisi saanut liput ohjatulle kierrokselle sis. aterian. Hinnat taas omaa luokkaansa, yli 40€ hlö. Lisäksi saamastasi lähtöajasta ovat erittäin tarkkoja. Ei kannata myöhästyä ja vielä lisäksi katso sääennuste. Jos tuulee liikaa, reitti suljetaan.

Matkaa parkkipaikalta on 2,7 km, josta varsinainen reitti alkaa. Tähänkin kannattaa varata aikaa. Parkkipaikka on melko pieni, joten varasuunnitelmalla auton jättämiseen johonkin kannattaa varautua.

Päätimme tehdä uuden, oman reissun tänne 9.11.16. Liput on varattu ja passinnumerot on lipuissa. Passi tulee olla mukana.

Poseerauksia

Hyvin usein tapasin henkilöitä poseeraamassa erilaisissa, toisinaan hyvin kummallisissa asennoissa. Siitä piti ottaa selvää kummalla kuvista on hauskuus, katsojalla vai kuvattavalla. Siinäpä kysymys.

Yöksi kotiin

Kaiken kivan jälkeen on mukava palata yöksi omaan sänkyyn.

Yksi vuoren halkaisevista tunneleista.